ŠVP školní družiny
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ŠKOLNÍ DRUŽINU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA 1.MÁJE 1700 VE FRÝDKU-MÍSTKU
Ředitelka školy: Mgr. Iveta Zechová
Vedoucí vychovatelka: Eva Laníková
ŠVP pro školní rok: 2006/2007
Charakteristika, umístění, vybavení ŠDŠkolní družina je součástí Základní školy, nachází se v pavilonu školní jídelny v 1. poschodí. Využívá pro svou činnost 5 místností – 3 kmenová oddělení,počítačovou učebnu, cvičnou kuchyňku. Nejsou zcela dořešeny šatny, jedna je pouze pro 1-2 oddělení v 1.poschodí, ostatní děti odkládají své svršky na chodbu(věšáky na zdi,botníky). Družinové děti mohou využít k pohybovým aktivitám starou i novou tělocvičnu ve škole, školní hřiště a počítačovou učebnu, kde je zaveden internet. Stravování dětí probíhá v nově rekonstruované školní jídelně. Pitný režim zajišťují střídavě p.vychovatelky ve spolupráci se šk. kuchyní. Materiální podmínky jsou velmi dobré, zbývají dovybavit 2 oddělení novými stoly a židlemi. Průběžně i počítačovou učebnu.
Personální podmínky
Zájmové vzdělávání je řízeno kvalifikovanými odborníky. Všechny 3 vychovatelky mají pedagogické vzdělání a 23-35ti letou praxi. Vzájemně se doplňuji ve svých specializacích: Základy práce s počítačem, komunikace pomocí internetu, tělovýchovná činnost, výtvarná činnost, práce s keramickou hlínou a jiné nekonvenční techniky, základy ručních prací a vaření.
Charakteristika dětí
Program ŠD je koncipován pro 90 – 100 dětí, které bydlí v okolním panelovém sídlišti. Vzděláváme děti ve věku od 6 – 10 let, 1. – 5. ročník. V posledních letech i děti cizích státních příslušníků. ŠD mohou navštěvovat i starší, nezapsané děti, které přijely dřív do školy (ranní družina) nebo čekají po vyučování na autobus (odpolední družina).
Spolupráce s rodiči a jinými subjekty
Pravidelně se podílíme na akcích organizovaných školou: Den otevřených dveří, akademie, vánoční a velikonoční jarmark-kulturní vystoupení, pásma, výrobky. Realizujeme 2x ročně vystoupení pro obyvatele domova důchodců, několik let probíhá sběr žaludů a kaštanů pro Myslivecké sdružení na Ostravici. Sdružení rodičů nám finančně pomáhá zajistit výlety a jiné akce.Rodiče ušijí nebo zakoupí kostýmy na vystoupení, karneval, pomáhají při sběru přírodnin.V dalších letech budeme spolupráci prohlubovat a rozšiřovat.
VZDĚLÁVACÍ A VÝCHOVNÉ OBLASTI
Člověk a jeho svět
1. Místo, kde žijeme
Poznávání nejbližšího okolí, organizace školy, družiny,určení významných objektů,jejich návštěvy (knihovna, obecní úřad, městská policie, požární zbrojnice, orientace v prostoru a čase, odhadnout vzdálenost v čase, kopec, serpentina, vrchol,úpatí),beseda o našem městě-historie.
Bezpečnost na cestě do školy, vycházkách, dopravní výchova (Kompetence činnostní a občanské).
2. Lidé kolem nás
Osvojení zásad vhodného a společenského chování, tolerance, empatie, vzájemná úcta, komunikace slovní i mimo slovní, dodržování pravidel stolování, předcházení šikaně, zařazení prvků mediální výchovy (co děti shlédly, slyšely, práce s internetem-vyhledávání informací).(K ompetence k řešení problémů, komunikativní,s ociální.)
3. Lidé a čas
Budování a dodržování správného režimu, vytváření pravidelných návyků, umět využít správně a účelně svůj volný čas (základy pro využívání smysluplných volnočasových aktivit).(Kompetence k trávení volného času).
4. Rozmanitosti přírody
Vycházky a pobyty v přírodě, pozorování změn, určování, využití encyklopedií, následné výtvarné zpracování, péče o pokojové rostliny, ekologická výchova – ochrana přírody(kompetence k učení).
5. Člověk a jeho zdraví
Poznávání sebe sama, poučení a péče o zdraví a nemocech, zdravotní prevence, osobní hygiena a čistota, poučení o úrazech a jejich předcházení, umět ošetřit drobná poranění. Besedy na toto téma, v rámci prevence plavání, saunování, nové pohybové hry v místnosti, tělocvičně, terénu,relaxační cvičení-JÓGA, dodržování pitného režimu.(Kompetence komunikativní, sociální a interpersonální, občanské).
Informační a komunikační technologie
1.Základy práce s počítačem (využití zákl. funkcí, dodržení zákl.pravidel bezpečné práce s hardwarem i softwarem,ochrana dat před poškozením, ztrátou, zneužitím)
2.Vyhledávání informací a komunikace (komunikace s internetem)
3.Zpracování a využití informací(práce s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru)
Informační gramotnost již u dětí od 6 let.
Umění a kultura
1.Výtvarná výchova
Vytvářet a zafixovat u dětí v průběhu několikaleté docházky do ŠD kulturu chování, stolování, oblékání, cestování. Osvojení estetiky-krásna,vnímání světa a okolí tvořivě, citlivě. Umění se vyjádřit neverbálně pomocí linie, tvaru, barvy, gesta, mimiky. Umění se vyjádřit jazykem –DRAMATICKÁ VÝCHOVA, obohacení emocionálního života.(Kompetence komunikativní.)
Použití nekonvenčních výtvarných technik, výstavy, módní přehlídky, nácvik kulturního pásma, dramatizace různých situací, návštěvy kina, divadla.
CÍLE ŠVP ŠKOLNÍ DRUŽINY
Rozvoj osobnosti člověka.
Získání všeobecného přehledu (v návaznosti na učivo 1.stupně).
Pochopení a uplatňování zásad demokracie-ÚMLUVA O PRÁVECH DÍTĚTE (každý má svá práva, ale i povinnosti).
Utváření vědomí národní a státní příslušnosti, ale i respektu k jiné etnické, kulturní a náboženské skupině.
Pochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů.
Získání a uplatňování znalostí o životním prostředí, jeho ochrana.
Dodržování bezpečnosti a ochrana zdraví.
KLÍČOVÉ KOMPETENCEDlouhodobý proces, souhrn vědomostí, dovedností, schopností a postojů, které děti získávají v průběhu několikaleté docházky do školní družiny. Budou se prolínat všemi činnostmi zájmového vzdělávání.
1.KOMPETENCE K UČENÍ: učí se s chutí, práci dokončí, klade si otázky, hledá na ně odpověď, získané vědomosti dává do souvislostí, uplatňuje v praktických situacích a dalším učení.
2.KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMU: všímá si dění okolo, snaží se řešit situace, při jejich řešení užívá logické, matematické, empirické postupy, chápe, že vyhýbání se řešení problému nevede k cíli. Započaté činnosti dokončuje.
3.KOMUNIKATIVNÍ KOMPETENCE: ovládá řeč, vyjadřuje sdělení, myšlenky, otázky, odpovědi vhodně formulovanými větami, komunikuje bez ostychu s vrstevníky i dospělými, kultivovaně.
4.SOCIÁLNÍ A INTERPERSONÁLNÍ KOMPETENCE: samostatně rozhoduje o svých činnostech, uvědomuje si, že za ně odpovídá a nese důsledky, projevuje ohleduplnost, citlivost, rozpozná nevhodné chování, nespravedlnost, agresivitu, šikanu, spolupracuje ve skupině, dokáže se prosadit i podřídit-přijmout kompromis, respektuje jiné, je tolerantní k odlišnostem mezi lidmi.
5.ČINNOSTNÍ A OBČANSKÉ KOMPETENCE: učí se plánovat, organizovat, řídit a hodnotit, odhaduje rizika svých nápadů, odpovědně přistupuje k úkolům a povinnostem, uvědomuje si práva svá i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné prostředí(přírodní i společenské), dbá na své osobní zdraví i druhých.
6.KOMPETENCE K TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU: orientuje se v možnostech smysluplného trávení volného času, umí si vybrat zájmové činnosti dle vlastních dispozic, rozvíjí své zájmy v organizovaných skupinách i individuálních činnostech, dokáže odmítnout nevhodnou nabídku volného času.
PLÁN ZÁJMOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ A ČINNOSTÍ
VE ŠK.ROCE 2006/2007
Plán je rozvržen do 4 bloků na 4 roční období: podzim, zima, jaro, léto. Bude realizován jako celoroční hra pro děti všech oddělení pod názvem:
PUTOVÁNÍ S JEŽKEM TRAMPÍKEM
Motivace: (příklad) Děti, o prázdninách přišel do ŠD dopis z lesa. Chce se s Vámi seznámit ježek......., celý rok si hrát, učit poznávat přírodu, okolí školy, zajímavé osobnosti, co dělat ve volných chvílích, sportovat, plnit různé úkoly a jak se stát tím správným děvčetem, chlapcem a kamarádem. Paní vychovatelky odepsaly a teď je na Vás, zda ježkovi odepíšete i Vy?.....
1.blok – PODZIM Září, Říjen, Listopad - 2006
ÚKOLY: budou se plnit průběžně po celý rok, jsou určeny pro věkovou kategorii dětí 6 – 10 let.
1. Namalujeme nebo vyrobíme ježka.
2. Na vycházkách budu poznávat okolí, významné budovy, orientovat se v čase, prostoru a znát pravidla sil. provozu.(kom.č.1.,4.)
3. Zahrajeme si hry, ve kterých se vzájemně poznáme, osvojíme pravidla společ. chování.(k.č.2.)
4. Naučím se správně využít svůj volný čas.(kom.č.6.)
5. Ježek nás zavede do přírody, kde bydlí s ostatními zvířátky, ptáky. My budeme pozorovat změny, určovat a chránit přírodu. A nasbíráme zvěři žaludy a kaštany na zimu.(kom.č1.)
6. Budeme pečovat o své zdraví, hygienu, jíst vitamíny, otužovat se, hodně pít, cvičit, každý měsíc novou hru v tělocvičně, připravovat zdravá jídla v kuchyňce.(kom.č.5.)
7. Naučíme se základní funkce na počítači, ti pokročilejší zvládnou komunikaci s internetem.
8. A budeme tvořit z keramické hlíny a jiných materálů, hrát divadlo, chodit do kina, na výstavy (kom.č.3.), naučit se písně na téma: zvířata, příroda.
Náměty činností v průběhu podzimu:
Všechny výchovné složky se budou prolínat: společensko-vědní, přírodovědná, estetická, pracovní, tělovýchovná, hudebně-pohybová.
Poučení o bezpečnosti.seznamovací hry, orientace v okolí školy, prostoru, čase, malujeme dopravní prostředky, modelujeme, stavíme svůj dům, pokoj, vyrábíme ježka, vycházky do přírody-určujeme, poznáváme, pozorujeme odlet ptactva, výstava ovoce a zeleniny, instalace ptačí budky, podzim.hry-bramborová štafeta, jiné hry v komunitním kruhu, připravujeme zdravá, vitamínová jídla, pohybová hra v tělocvičně nebo na hřišti, didaktické hry a kvízy – námět podzimu, vyrobíme draka –Drakiáda na hřišti, cvičíme relaxační cviky –Jóga, návštěva kina, plaveckého bazénu, základy práce s počítačem a komunikace s internetem.
Doporučená literatura: 366 příběhů z přírody a ještě něco navíc(A.M.Dalmaisová,nakl.Egmont),Ekologická výchova v mateřských školách,Atlasy ptáků a zvířat,1000 her V.Zapletala.......
Celodružinové akce:
Září
- výstava prací dětí ŠD v prostorách školy a školní jídelny (propagace zájmové činnosti)
- zajištění organizace šk.roku, ZÁPIS, rozdělení úkolů vychovatelkám, projednání celoročního plánu ŠD, spolupráce s učiteli, účast na třídních schůzkách
- návštěvy knihovny – 2x v měsíci
- průběžné návštěvy filmových představení v kině Vlast
- plavání v bazénu na 11.ZŠ – 2x v měsíci (zaj.E.Lan.)
- spolupráce se Stanicí ml. turistů (zajistí D.Gav.)
- výstava České policie (Bezpečnost dětí)
- celoroční pobyty v tělocvičně školy – každý pátek,především v zim. období a v případě nepříznivého počasí
Říjen
- výstava ovoce a zeleniny
- Puzzliáda s dětmi 4.ZŠ(zaj.E.Lan.)
- zahájení sběrové akce – žaludy a kaštany pro Myslivecké sdružení na Ostravici(zaj.E.Lan.)
- návštěva Magistrátu města Frýdku-Místku
- nácvik pásma pro obyvatele domova důchodců(E.Lan.,D.Gav.)
Listopad
- výtvarná soutěž –Drakiáda
- křeslo pro hosta v oblasti myslivosti,vyhodnocení sběrové soutěže (zaj.E Lan.)
- vyrábíme na školní vánoční jarmark
- hudební odpoledne s kytarou – dle nabídky Městského domu dětí (zaj.B.Sob.)
2.Blok – ZIMA Prosinec 2006, Leden, Únor 2007
Náměty činností:
Poučení o bezpečnosti.otužování v sauně MŠ Sněženka, pozorování ptáků v zimě, život okolo ptačí budky a co do krmítka, která zvířata spí v zimě, výrobky z přírodnin a přír .materiálů na vánoční jarmark, pro obyvatele domova důchodců, příprava masek na družinový karneval, účast ve veřejných výtvarných soutěžích, zimní soutěže na sněhu, hra Na lékaře – dramatizace různých situací, umět ošetřit drobná poranění, beseda o knize v knihovně, práce s papírem –barevné čtverečkování, vázání uzlů, trénujeme zákl. funkce na počítači, učíme se vařit jednoduchá jídla, nové hry v Tv,modelujeme z keramické hlíny symboly Vánoc, přírody, sledování přírodovědných pořadů.
Celodružinové akce:
Prosinec
- nácvik vánočního pásma na jarmark,pro obyvatele domova důchodců(D.Gav.,E.Lan.)
- vánoční karneval v ŠD (D.Gav.,B.Sob.),rej masek,soutěže
- vánoční jarmark na Frýdeckém zámku
- zimní výzdoba – práce dětí
Leden
- účast ve výtvarných soutěžích (městské šk.družiny)
- soutěž –Zimní stavba,Legrační sněhulák
- zahájení saunování v MŠ Sněženka (E.Lan.)
- návštěva ZOOCENTRA,beseda (B.Sob.)
- turnaj mezi odděleními ve floorballe v tělocvičně (E.Lan.)
Únor
- beseda o knize v knihovně(D.Gav.)
- přírodovědná soutěž ve všech odděleních -Co nás naučil při svém putování JEŽEK? (B.Sob.)
- pravidelné vycházky k řece Ostravici –krmení vodního ptactva
- turnaj jednotlivců ve stolním tenise (E.Lan.)
3.Blok - JARO Březen, Duben, Květen 2007
Náměty činností:
Vycházky městem a okolní přírodou, pozorování změn, určování 1. jarních květin, rozhovory o počasí – koloběh vody v přírodě, zvířata a jejich mláďata, symboly Velikonoc- tradice,pracovní a výtv.techniky-výrobky, písničky o jaru, hry, Ekologická výchova – ochrana přírody - akce v terénu, beseda s prac.frýd. muzea, povídání o oblékání, jak se mění šatník s ročním obdobím, hra Na řemeslníky – profese rodičů, známých (pekaři-jejich produkty,modelování), poznáme ptáky, kteří přiletěli z teplých krajin, jedeme na výlet, sportujeme na šk.hřišti,netradiční závody ke Dni dětí, poznávání a rozlišení nejběžnějších stromů, soutěže –Švihadlová princezna, Kuličkový král..., komunikace s internetem- posílání e-mailů, příprava jarních pokrmů, výstava výrobků z keramiky.
Celodružinové akce:
Březen
- pěvecká soutěž městských šk. družin – Družinové DOREMI (E.Lan.)
- jarní přírodovědné vycházky,tématicky zaměřené
- jarní výzdoba prostor ŠD
Duben
- účast na akci v rámci ekologické výchovy – Den Země v sadech B. Smetany
- beseda s pracovníkem frýdeckého muzea na téma -Velikonoční tradice v našem kraji
- křeslo pro hosta – beseda s dopravním policistou (D.Gav.)
- návštěva výstavy dle nabídky města F-M,popřípadě velikonoční jarmark na zámku
- ukončení saunování,vyhodnocení největších otužilců (pozorování ježka)
Květen
- účast na výtvarných soutěžích (D.Gav.)
- účast na akci pořádané Domem dětí – Bambiriáda
- atletické závody městských šk.družin - Kdo dál,kdo rychleji (B.Sob.)
- celodružinový výlet – ZOO na Sv.kopečku v Olomouci(E.Lan.)
4.Blok – LÉTO Červen 2007
Náměty činností:
Přírodovědné vycházky s cílem poznat doupě, pelech, hnízdo, na louce znát nejběžnější rostliny (výtvarné paletky), četba knih o přírodě Ferda mravenec,pozorování včel – včelí matka, dělnice, trubci–rozdíl, poznáváme ptactvo kolem nás,závodíme na koloběžkách,poučení dětí o bezpečnosti při koupání, opalování, bouřce, sběru lesních plodin, slavnostní ukončení docházky dětí do ŠD, vyhodnocení, odměny, konec putování s ježkem, poučení o bezpečném chování dětí v době letních prázdnin.
Celodružinové akce:
- Den dětí na školním hřišti – Veselá olympiáda
- poslední filmové představení v kině Vlast,bazén
- slavnostní vyhodnocení pilných a úspěšných dětí
- opékání párků u řeky Ostravice (poučení o bezpečnosti ,rozdělávání ohně v lese..)
- výstava prací z keramiky (D.Gav.)
Metodické sdružení vychovatelek
povede ved.vych. E.Laníková, bude se konat čtvrtletně(častěji v případě potřeby): 31.8.,28.11.2006,27.2.,29.5.2007
Zpracovala: Eva Laníková vedoucí vychovatelka, dne: 31.8.2006